merdeka kah kita??
Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan ke-53..
1 Malaysia Menjana Tranformasi..

erti merdeka...

zaman jahiliah aku.. (sekolah menengah)
saban tahun aku nyambut merdeka.. care sambutan?? malam merdeka, aku akan beramai-ramai ke dataran bandaraya johor bahru.. melihat reaksi anak-anak mude seangkatan aku..
niat utama.. nak nengok bunga api.. nengok artis.. laungkan kata-kata keramat.
MERDEKA! MERDEKA! MERDEKA!!
tapi waktu itu aku tak mengerti sepenuhnya erti kemerdekaan yang sebenar..
bile ditanya sambutan kemerdekaan untuk tahun ke berapa.. mungkin aku tahu..
tema kemerdekaan?? biasenye aku tak amik tahu..
sape dan berapa ramai artis yag buat persembahan malam tu..Yesss!! ini aku tahu.. huhuuhu..
ini ke erti kemerdekaan bagi seorang Remaja bagi diri aku..
sia-sia.. baik duk kat Bangladesh jek..


semakin aku dewasa.. berlaku sedikit anjakan paradigma..
ye.. itu penting untuk semua orang.. kita x boleh berada di takuk lama..

setelah usia ku melewati suku abad..
aku semakin paham apa itu kemerdekaan..
merdeka pada diri sendiri..merdeka pada negara..
tapi belum paham sepenuhnya pon.. masih mahu mendalami erti sebenar.
mungkin sebab aku tidak dilahirkan waktu dan ketika mencapai kemerdekaan.
dahulu..Semangat yang diperjuangkan oleh semua bangsa dan agama (mungkin moyang kite ).
Semangat untuk merdeka.
Berusaha mencapai apa yang diimpikan walaupun pada ketika itu MERDEKA ibarat sesuatu
yang mustahil tetapi mereka tetap bekerja ke arahnya.
Akhirnya, kini kita merdeka daripada penjajah.

syukur..
aku bersyukur dilahirkan di Malaysia.. syukur menjadi anak merdeka..
Semangat yang dekat dan sebati dengan tanah airku.
aku mahu merdeka dari penjajahan.. minda bebas dari hasutan.. bebas dari anasir luar..
Minda yang dikatakan merdeka adalah minda yang bersih dari segala jajahan penyaluran informasi
baik dari segi ikutan, budaya dan sosial.
aku bukan mahukan kebebasan tanpa sempadan..

Aku anak Malaysia.. aku akan memperkukuhkan tonggak jati diri supaya erti kemerdekaan
sebenar dapat dihayati dan maruah negara Malaysia dapat dipelihara.
Semangat yang perlu aku garap dalam menempuh kehidupan masa hadapan

aku benci orang indon!! nape mereka memperlekehkan bendera kita!! indon tahi lembu!!!
dan aku tak pernah suke band indon!! harap maklum!!

biar la aku layan rock jiwang atau rock cintan.. itu la jiwa aku!!


~cam berat je entry kali ni.. layan je la..semangat merdeka kan..~=)
3 Responses
  1. alfiesyahril Says:

    takpe,biar entri tu berat, sekurang2nye,org tahu yang kita ni ada falsafah dalam meniti hidup =)


  2. Cinta Sufie Says:

    sekadar pandangan peribadi..=)
    salah maklumat, sile tegur ye..


  3. shafina Says:

    hirda. salam kemerdekaan.
    jom pegi dataran merdeka.


Jarimu menulis