Laman yang sosial
Kita semua sedia maklum bahawa Facebook menjadi fenomena dan trend komunikasi paling popular pada masa kini bukan saja di Malaysia, malah di seluruh dunia. Facebook muncul sebagai rangkaian sosial yang cukup inovatif dan interaktif bagi mereka-mereka untuk berkomunikasi dengan kenalan, berkongsi pandangan, bertukar maklumat, kritikan dan macam-macm lagi. Diri ini tidak terkecuali.

Tapi perlu diingatkan pada diri sendiri, setiap perkara ade kebaikan dan keburukannya. Semuanya bergantung pada sikap dan diri individu itu sendiri bagi menentukan baik buruk sesuatu perkara.
Disini bukan mahu menghighlitekan keburukan dan kebaikan facebook nih, rasenya semua tahu baik buruk nya. Cuma disini sekadar ingin memberi pengingatan tentang perkara yang kamu jangan lakukan di Facebook.  Ingatan untuk diri ini juga.

1. Menulis status mengatakan kamu bersendirian dirumah atau kerja lebih masa di pejabat sorang-sorang. Bahaya. Kita tak tahu ape hati orang. Kita punya friendlist beratus-ratus mahupon ribuan. sudah tentu kita tak tahu hati setiap orang. Berwaspada itu perlu. Terutama pada rakan wanita. hati-hati ya.

2. Menayangkan gambo korang pegang duit ribu-riban, bagitau dunia korang banyak untung, banyak dapat duit. Sang perompak atau penyamun yang ada facebook mesti akan aim korang as mangsa seterusnya. Sekali lagi, berhati-hati dengan permainan alam maya ini.

3. Jangan dedahkan butiran peribadi yang tak patut diketahui oleh org lain. seperti ic, penyata akaun, alamat rumah, no tipon. tahu tak dengan pendedahan macam ni, kamu hanya mengundang penjahat untuk merancang sesuatu yang tak baik. Minta dijauhkan.

4. Upload gambo-gambo "terlampau", walaupon hanya orang-orang tertentu je yang boleh melihatnya. cuba bayangkan org yang kamu percayai sebarkan gambo-gambo tersebut? tak ke haru? kes-kes banyak berlaku pada artis-artis. jadi, sentiasa hati-hati.

5. Merungut perihal kerja atau majikan padahal majikan ada tersenarai dalam frenslist. tanpa disedari Ianya akan menjejaskan reputasi kerja anda.

6. Status marahmu. walau kite tengah "panas", cuba elak dari luahkan di facebook. Kemungkinan orang yang tidak berkenaan pula yang terasa. dan kamu pula akan di cop "Minah Baran" oppsss. tak best kan jadi minah baran? so far, belum penah luah rase marah di fb..

7. beri pandangan peribadi tentang perkara yang menyentuh sensitiviti teman yang berlainan bangsa dan agama. Tak elok macm tu. Kita kan 1 Malaysia.

8. Keluhan atau cerita keburukan pasangan dan masalah dalam perhubungan. Kita kena hormat pasangan kita, kalau rasa tak puas hati kan lebih elok berbincang. buat apa nak bagitahu semua orang. tak takut ke kalau ade orang yang ambil kesempatan ketika hubungan di landa masalah. Rambut sama hitam, hati lain-lain.

9. Syok sendiri. Suka "like" pada gambo dan status sendiri.

10. Yang terakhir dan paling penting, walau sedang asyik berfacebook, harap kita semua tidak lalai dan tidak mengabaikan tanggungjawab hakiki kita sebagai umat islam dan sebagai pekerja. Ingatan tuk diri sendiri yang sering lalai dengan urusan duniawi. Astaghfirullah..

...................

Aku pernah melukai hati seseorang kerana status yang dikawal oleh emosi. Hampir terputusnya tali persaudaraan Islam. Hanya dengan maaf setulus hati, semuanya kembali normal. InsyaAllah tiada permusuhan antara kami. Aku hidup bukan untuk bermusuh, bukan untuk berdendam dan bukan juga untuk membenci. tapi untuk saling menyanyangi sesama umat dan merapatkan ukhuwah sesama Islam. Semoga tiada benci antara kita.


p/s: desas desus mengatakan pengasas facebook, Mark Zuckerberg akan menutup laman sosial ini pada 15 Mac 2011. pesanan nya, jika tak mahu gamba-gamba semua hilang, sila save dari sekarang. =)


Hidup dengan aman.
5 Responses
  1. Ninie Narnia Says:

    hah?? kalo tade pesbuk nk layan ape lak pasni??friendster blek ke? uhuhuhh~


  2. Cinta Sufie Says:

    hah...gi la jengah2 frenster tu..da bersawang dah tu.


  3. milah hasan Says:

    here's some additional info about the 'badness' of fb --> http://finance.yahoo.com/family-home/article/111722/what-your-facebook-profile-may-be-telling-id-thieves?mod=series-m-article-a

    lg satu, frenster korang sume aku dah add kan dolu2? hehehe.. jz in case xde fb nt kan.. hihi


  4. ratukasih Says:

    btul ker?????? abislah grup geng katak pisang... he he he... dah berjaman tak bukak friendster..... wujud lg ker bnda tu??????
    lg satu sy suke no.9 tu... i loike....


  5. Cinta Sufie Says:

    kebenaran x pasti lgi betul tutup or x..gosip da tersebar dgn luasnye.
    frenster ade lgi tu.. gi updet kt situ pulak..:p
    huda.. ehem.ade like kt status sendiri ker?hihi


Jarimu menulis