Jimat Cermat
Masalah global. Bila minyak petrol naik harga, maka semua benda naik sama. Sampaikan nak masuk toilet yang dulu nya hanya 20sen kini sudah naik 30sen atau 40 sen. ini tak termasuk toilet RM2 di KLCC ya. da macam basuh guna minyak pulak kan.

Masalah kewangan. Saya akui lemah dalam pengurusan kewangan. Atau perlukah mendaftar dengan AKPK bagi memastikan pengurusan kewangan secara mampan? ok, itu tak perlu. Disiplin dan berjimat itu yang perlu.

Kenyataanya, tiap kali ujung bulan kocek mulai kering. Bukan kerana shopping. Sebab saya bukan kaki shoping, tapi selalunya abes untuk makanan dan jalan-jalan. sebab saya kuat makan dan jalan-jalan. makan nak sedap. Masak di rumah tak rajin. macam-macam alasan. Peti ais xde. minyak abes. hey, Nak seribu daya, xnak seribu dalih.

Dan minggu lepas, tiba-tiba kerajinan memasak menyusup ke tubuh. selepas siap mengemas rumah, membasuh baju dengan menggunakan tangan (oh kasar tapak tangan ku) dan menyiapkan diri, terus menuju ke kedai barang basah. Ikan..banyak betul ikan yang saya tak kenal. Tapi mata terpaku pada ikan pari. terus dapat idea untuk masak apa. Asam pedas. terbayang wajah incik kekasih. Idea asal nak masak singgang. ok boleh batalkan. beli ikan dengan harga rm5.00 sahaja. berbaloi.

Asam pedas dan sayur siap dimasak. Dijamu bersama incik kekasih di tepian taman tasik.
Saya suka bila incik kekasih makan masakan saya. Walaupun rasanya xsesedap di kedai atau masakan ibu.

Lauk yang saya masak boleh dimakan 2 atau 3 kali lagi. hanya dengan rm5.00.
Saya mula terpikir, JIMAT! TERLALU JIMAT.
rm5.00 untuk 2 hari.. memang berbaloi-baloi.

dan saya mula compare kan kalo makan di luar, paling kurang pon untuk seorang makan dalam rm5.00
tak termasuk air. itu sekali makan. belum tambah makan malam atau makan mewah (fast food).
saya mulai tekad untuk selalu masak dirumah. pergi kerja bawa bekal dari rumah. tapi saya kena masak malam, pagi-pagi memang x sempat. nak rebus telur separuh masak pon tak sempat. ok, jangan beri alasan!

Ini sebagai langkah-langkah penjimatan awal. Sebab saya nak menyimpan. nak menyimpan untuk masa depan. Untuk kahwin. Saya xnak kahwin dibebani hutang. =)

*impian saya sekarang adalah memiliki rumah tangga, bukan rumah banglo.
Saya suka rumah kayu. malam-malam sejuk takyah guna penghawa dingin. tak tahan sejuk.
4 Responses
  1. alfiesyahril Says:

    asam pedas itu memang sedap, serious talk! baguslah dah plan untuk berjimat =)


  2. Cinta Sufie Says:

    sedap ye sayang. terima kasih.
    ye..saya nak berjimat.. tekad!!


  3. Anonymous Says:

    bjaye x sdari sesi pjimatan kamu tuh?


  4. Cinta Sufie Says:

    hari ni da stat bawak bekal ke opis..
    tp untuk sarapan aje..hehe


Jarimu menulis