amarah yang marah
"kata-kata lebih tajam dari mata pedang"

makian atau carutan..

apa yang aku perhatikan, bila seseorang dalam keadaan amarah menguasai diri, mereka lebih gemar mengeluarkan kata-kata kesat.
adakah kata-kata begitu dapat menenangkan hati yg dalam amarah itu?
mereka rasa lega, rase puas? mungkin.

tapi aku bukan jenis begitu. bukan tunjuk baik.
tapi aku dididik begitu.
masa kecil ku, bila keluar nya kata-kata kesat (contoh : babi, bodoh) maka akan hinggaplah tangan seseorang di bibir ku.
kerana itu aku x mengeluarkan kate-kate kesat.
aku tak suka.

bila aku marah. aku diam. aku luahkan melalui airmata di saat aku sendirian.
aku seperti seorang yang lemah. tapi itulah cara aku.
aku tak luah melalui kata-kata kesat. kerana kata-kata akan melukakan hati yang lain.
aku tak nak lukakan hati orang, apatah lagi org yang rapat dengan ku.

sebelum aku buat sesuatu, aku akan letak kan diri dalam situasi itu.
anggapanku..ape yang aku rase? begitu juga org lain rasa.
dan aku senang begini.

biar org buat kita, jangan kita buat orang.

Diamku Gunung Berapi
2 Responses
  1. milah hasan Says:

    kecik2 dulu, kes tercarut kat adek, 2 jam nyorok belakng jamban rmh nenek (jamban kampong kt luar).. takot kene hambat dgn ayah.. hehe.. btw, ade benda boleh terus pendam, ade benda yg kite kena luah dan selesaikan dgn org yg terlibat supaya nt takde gunung berapi yg akan meletus hebat bak krakatoa. habis sebulan tanah melayu gelap dek abu. :)


  2. Cinta Sufie Says:

    hehe..dapat bayang keadaan milah cemane saat tu..
    dulu mak ngan kaklong yang selalu marah kalo mencarut..
    2 perkataan kat atas tu paling popular mase kecik..

    dan zaman sekarang, blog adelah salah 1 medium untuk melepaskan amarah..
    dan kate-kate sekrg lagi dasyat..huhu..tk tergamak nak sebut dan tulis..

    itu care mereka.


Jarimu menulis