Cabaran diri
Pada 24-27 September yang lalu, Jabatan tempat saya bekerja mengadakan 1 bengkel berkaitan ekonomi. iaitu- Bengkel Inventori, Kuantifikasi dan Penilaian Ekonomi Stok Karbon Hutan di Ipoh,Perak dan dihadiri lebih kurang 50 peserta yang terdiri daripada pegawai-pegawai atasan yang berpangkat G41 hingga Ke JUSA B. 

Saya salah sorang urusetia yang dipertanggungjawabkan untuk menjalankan tugasan sebelum dan semasa bengkel dijalankan.

Dipendekkan cerita. Tanpa diduga, saya telah diarahkan menjadi pengacara sepanjang majlis berlangsung.

Oh mak! 

Pagi-pagi lagi, saya dah dapat pesanan ringkas dari seorang bos. Pesanan nya, saya perlu menggantikan tugasan rakan yang tidak dapat  beraksi pada hari tersebut sebagai emcee kerana masalah tertentu. Dan saya dipilih secara tiba-tiba. Orang kata ni betul-betul bidan terjun. Keesokan hari pulak tu majlis nya. Berkira-kira. Bila masa nak buat latihan. Nak semak skrip? Boleh ke buat? Boleh ke?

Kalau kawan-kawan selalu mengatakan saya seorang yang serba boleh, saya nak menafikan. Banyak perkara yang saya belum terokai dan belum tentu boleh buat dengan baik. Salah satu nya adalah ini. Menjadi emcee. Terus terang saya katakan, saya tak pernah ambil peluang jadi emcee. Kalau diarahkan sekalipun, saya selalu menolak atas alasan kurang keyakinan diri sebab ade beberapa sebutan saya agak tidak jelas. Orang kampong kata “Pelat”. Sebab tu saya mengelak. Tapi kali ni saya tak dapat nak tolak lagi. Saya perlu terima sebagai cabaran diri.

Bak kata seseorang-

“go ahead..challenge yourself, u haven’t seen the best of you yet”

“Just do it right and you’ll love whatever it turns out..”
………….

Sesi pertama: 

Majlis perasmian yang dihadiri oleh Dato’ Ketua Pengarah dan Timbalan Pengarah Perhutanan. Berjalan lancar walaupun terdapat beberapa  kesilapan kecil.  Rasanya saya dapat kawal keadaan. Dan yang pasti saya tiada rasa debaran yang teruk. Saya da berjaya mengatasi rasa gementar bila berdepan di khalayak ramai. Mungkin dari pengalaman-pengalaman membuat pembentangan semasa belajar dan bekerja membuatkan saya lebih yakin bila berdiri di hadapan. 

Tapi, Sifat saya yang lemah saya tetap tak dapat buang. Sehabisnya sesi pertama, saya terus menuju ke tandas, sebab saya rasa sangat stress dan saya menangis sendirian. Saya malu dengan diri sendiri mungkin. Saya rasa macam marah kat diri sendiri.

Bermonolog sendirian.  “apelah kau ni Sue!” “Aku boleh buat! Boleh!” “ Malu la.. Suruh org lain gantilah” “Sue boleh. Yakin kat diri”- menangis lagi…

Alahai. Nape lemah sgt nih. Jadi, saya call mak saya untuk dapat kekuatan. (saya sayang mak saya!) Macam-macam tips, doa-doa  dan kata-kata semangat yang diberikan. Borak-borak dan gelak-gelak dulu. Lepas tu saya da ok. 

Sesi diteruskan hingga hari terakhir. Habis saja, saya terus jerit” yahooooo!!!da habes” ;p depan kawan2 je.

Sebagai seorang yang pertama kali jadi emcee, saya rasa teruk juga lah. Sebb ade beberapa kali saya tersilap cakap, dan dewan gamat dengan gelak tawa. Adoi. Rosak majlis. Tapi yang saya suka, walaupun saya rasa langsung tak layak jadi emcee, tp pegawai-pegawai datang kat saya dan beri kata-kata yang positif.  Dan katanya, lepasni saya boleh jadi emcee lagi. Saya ucap terima kasih dan senyum senyum je la.  Erk?!

Teguran-teguran atas kesilapan juga saya terima dengan positif. Kata-kata belakang kalau ada takpelah. Saya maafkan. manusia ada salah dan silapnya kan? :)

“Sue, Anggap je diorang tak dengar ape yang kau cakap, dan diorg semua org biasa. Bukan org2 atasan”

Dan betul. Bila kita buat mind set macm tu, rasa lebih mudah dan lancar untuk meneruskan kata-kata. Tapi, ni mungkin untuk pertama dan terakhir kali la saya jadi emcee. Saya mmg tidak dikurniakan bakat untuk mengacara, apetah lagi acara rasmi. Jadi pengacara Nona? Lupakan je la. hehehe

p/s:  dapat 2 tawaran jadi emcee untuk acara luar. *lap peluh.* maaf saya tak mahu. heeeee

" Kita tak akan tahu kelebihan diri, sebelum mencuba sesuatu perkara"

Yakin Boleh.
Suhaida
4 Responses
  1. Atas permintaan untuk komen, komen jugaklah. Sebenarnya takut nak komen kang termenangis ker. glurp.

    Baguslah dah ada satu peningkatan, bertambah setakuk keyakinan diri. Terus mencuba, insya'allah lama-lama terbiasa dan jadi lebih mudah. Gunakan cermin untuk latihan dan elakkan utk bermonolog & merintih sesal.

    Dah boleh masuk dlm list achivement kerja bagi tahun 2012.



  2. Anonymous Says:

    mmg diketahui teman2 sekelilingmu..anda mmg berkebolehan..sifat2 peribadimu yg menyerlahkan lg keyakinan kami pd kamu..sesungguhnya, anda mmg terbaik.!!



Jarimu menulis