Kirai
Salam Ramadhan yang penuh  Barakah.
Semoga segala amalan kita diterima dan dapat memperbaiki diri  menjadi yang terbaik.
Ambillah peluang pada bulan ini untuk berubah, yang tak elok dibuangkan, yang elok ditambahbaik lagi. saya pun masih usaha. Yang baik datang daripada Allah. Insya-Allah.

Seperti tahun-tahun sudah,bila tiba bulan puasa, saya ada satu menu wajib buat untuk juadah berbuka puasa. nak tahu apa dia?

ianya roti jala.

Entah kenapa, saya suka sangat makanan ni. tapi bukan beli punya tau. saya masak sendiri. sebab satu minat saya adalah memasak. try n error. tak kisah la masakan ape pun. saya suka duduk dapur. dari kecil saya dah diajar untuk biasakan diri di dapur. kalau pergi rumah saudara, nak cari saya senang je, cari kat dapur. saya bukan jenis duduk terperap dalam bilik dan buat hal sendiri atau duduk di depan tv sambil bergelak tawa. ade waktu tertentu saje dan mase untuk bersendiri, baru saya duduk di bilik. tu kat rumah sendiri je lah. kat rumah orang saya takkan buat macm tu. nampak tak manis dan tak sopan kan?

Terus terang saya katakan, saya tak pandai masak, tapi saya suka mencuba dan belajar. sampai sekarang saya masih belajar pelbagai menu. pesan mak, "yang penting ada usaha, dari langsung tak nak buat". sebab tu saya tak kisah kalau masakan saya rasa entahapehape rasenye, dan dari situ proses pembelajaran berlaku. bila buat lagi sekali, rasa bertambah elok. baru rasa seronok. Dan lagi best bila dapat berkongsi dengan pasangan...

Hari ke-17 berpuasa, saya dah rasa sangat teringin nak makan makanan tersebut. dari pejabat dah terbayang2, jadi sesampai je di rumah, saya terus sediakan bahan-bahan. saya bancuh dan mula masak. banyak tau saya buat. dah siap, saya beri sepinggan untuk jiran depan rumah. owh lupa nak bagitahu, kuah kari daging mak saya yang masak. saya buat roti jala aja. kalau nak tunggu saya masak lauk kari tu, memang tak sempat. tak sempat tau,bukan tak tahu..hehe

malam tu makan memang berselera... feel lain bile buat untuk juadah berbuka.

ni gambar hasil  masakan saya pada malam tersebut. :)


Lepas saya post gambar roti jala ni kat Fb, ramai juga rakan-rakan yang bertanya akan menu, ada yang suruh saya buat bila abes puasa nanti. dan tak kurang juga yang usaha cari di bazar tapi mereka tak jumpa.
Insya-Allah, ada masa saya buat untuk kawan-kawan.

bagi kawan-kawan yang mintak menu, saya dah bagi. tapi saya bagi tak detail. bukan tak detail, tapi takde sukatan. bab sukatan saya gagal. sebab saya buat ikut suka hati. main letak je. jadi saya cuma pesan kat kawan-kawan, bergantung pada kelikatan bancuhan ni. 'tak boleh cair sangat, tak boleh pekat sangat'. yang penting boleh di kirai. harap kawan-kawan berjaya buat. :)

antara bahan-bahan untuk roti jala ni, tepung, sebiji telur, air, garam, pewarna kuning. ade juga yang campur santan, tapi saya buat yang mudah je. macm ni la saya bagi tahu kawan.harap diorg paham dan boleh agak sukatannya. Hehe.

Selamat mencuba. :)

Salam Sayang.
2 Responses
  1. Apip Embi Says:

    Biasanya Orang Utara yang pangei roti kerai. Tradisinya lipat empat segi macam sapu tangan. Yang ni lambat la bagi orang business. hehehe


  2. Cinta Sufie Says:

    tula.. ade panggil roti kirai, ade juga roti jala.. mase buat ni, mak suruh lipat je, tapi anak dia degil. nak gulung jugak. mmg amik mase jugak lah. kalau bisness boleh gagal!:P


Jarimu menulis