Coretan: Konsert Awie dan Ella
Gandingan mantap. (kredit : Kosmo)


Terbaik!!!!

Tak tahu nak label macamana lagi selepas menyaksikan gandingan hebat antara Raja dan Ratu Rock Ella dan Awie di atas pentas yang sama di Panggung Sari, Istana Budaya semalam (15.1.2012). Mereka tiada tandingan. Mereka memang dilahirkan untuk menjadi Rockstar. biarpun usia sudah melewati 40-an, tenaga mereka seolah berusia 20-an.


Yang pastinya Awie dan Ella sama-sama hebat dan sama-sama mantap. Memang tak dapat dipertikaikan kehebatan suara mereka. Sangat berbaloi dengan bayaran RM80.00 apetah lagi diberi peluang untuk duduk di tempat berharga RM300.00. Peluang yang tidak semua orang dapat. Tempat terbaik. Sedikit pun tidak terasa pembaziran. Sesekali melabur untuk sesuatu yang kita minat atau suka, ape salahnya kan. Sementelah pula ditemani kekasih hati menambah keseronokan. Harap kekasihati juga enjoy dan seronok berada di konsert tersebut.


Pembuka tirai, bahang mula terasa saat berkumandang suara Ella dengan lagu Baldu Biru. Tatkala penonton terpinga-pinga mencari dari mana arah suara, tiba-tiba Ella muncul dari balkoni sebelah kiri panggung, kemudian disambut pula dengan nyanyian Awie dari balkoni sebelah kanan.


Waktu itu, owh aku sungguh teruja. Sangat teruja. Wah!! Kekasih hati mula menjerit nama Awie. Hehe! Aku tahu dia juga teruja. Kan?kan? (ok. Tak nak mengaku tak ape ;p)


Persembahan dimulakan dengan nyanyian solo secara bersilih ganti antara Awie dan Ella. Awie memulakan lagu yang aku rasa tidak familiar pada halwa telingaku, mungkin tajuknya 1520 dan Monyet. Masa ni aku cume layan muzik yang dipimpin oleh Edry Hashim. Kemudian giliran Ella menyampaikan lagu Teruja, Ala Amerika dan Menyanyi Lalalala. Ahh, lagu baru dan lagu yang aku tak hafal liriknya. Sekali lagi aku hanya layan muzik dan menyaksikan gelagat Ella yang lincah, dan manja. Aku suka. Mungkin kalau orang kebanyakkan yang beraksi sebegitu akan di cop sebagai “Gedik”.ya, mungkin. Tapi tidak pula pada Ella. Nampak sangat best. Ok. Ni dah macam sedikit double standard. huhhh



Konsert diteruskan dengan lagu-lagu popular mereka. Persembahan mereka menggamit penonton ke zaman kegemilangan rock era 80-90 an. Aku tidak terkecuali dan terbuai dengan lagu-lagu mereka. Dendangan lagu yang aku tahu dan hafal liriknya, aku turut nyanyi bersama. Sesekali awie membuat aksi dan lagak nakal dan mencuit hati semua peminat. Baru aku tahu awie ni kelakar juga orangnya. Ada saja aksi yang membuatkan penonton bergelak tawa. Memang best. Ella tak banyak cakap pun atas pentas. Mungkin Ella ni pemalu agaknya. Entah lah. Tak dapat  nak dijelaskan. Yang pasti Ella terus dengan aksi manja ala-ala kucing.


Kehangatan semakin membara ketika persembahan klimaks iaitu segmen medley lagu-lagu popular Awie dan Ella. Lagu-lagu yang benar-benar menggamit memori. Semua lagu hits dan best tahun 80-90an mereka, dan yang paling best bila Awie dan Ella menyanyikan lagu bernada tinggi. Lontaran vokal yang mantap. Masa ni, aku dah tak dapat kawal perasaan. aku turut menjerit sekuat hati. Puas betul dapat jerit dan dapat luahkan rasa bahawa diorang ni memang terbaik lah!! Best! lagu yang awie tarik nada tinggi tentula ‘di Penjara Janji’, manakala Ella pula dengan lagu ‘Sepi Sekuntum Mawar Merah’. Best gila lah. Suara tetap maintain. Langsung tak pecah atau semput.



Bila tiba ke persembahan penutup, Awie dan Ella mengajak semua penonton berdiri dan bersama-sama menyanyikan lagu ‘Terima kasih’. Semua penonton memang sporting. Mungkin awie dan ella memahami gelora hati setiap penonton yang tak berapa selesa menonton konsert secara duduk dan sopan. Memang tak puas hati beb tengok konsert duduk. Macam tengok wayang aje gayanya. Bila dapat berdiri baru rasa best. namun apekan daya, itu adalah lagu terakhir pada konsert hari itu. Dari sumber yang boleh dipercayai, itu adalah pertama kali awie dan ella mengajak penonton berdiri (selepas 4 persembahan yang dah lepas) dan persembahan pada hari itu juga turut dirakam untuk siaran tv atau mungkin juga untuk jualan vcd konsert ini. Itu aku tak berapa pasti.



Dan yang pastinya, aku keluar dari Istana Budaya dengan perasaan yang sangat berpuas hati. dan ada rasa nak pergi ke konsert sebegini lagi. Tapi bukan konsert yang banyak mat-mat rock yang ganas. Tak. Yang tu aku tak berani nak pegi. Rasa macam tak selamat.



Ape pun, sekali lagi aku nak bagitahu, bahawasanya konsert Awie dan Ella memang best. tak rugi lah pergi konsert tu. Betul beb, tak rugi. hehe:)




p/s: Next song yang nak dinyanyikan oleh awie dan Ella jadi tak surprise sebab ade ‘orang sebelah’ sentiasa akan bagitau tajuk next song. Ceh! Kacau betul. ;p

Untuk kesayangan, Terima kasih kerana sudi menemani. Sayang awak lah!

Menulis dengan diiringi lagu-lagu Ella.



Teruja,
Tsu Feh Sufiah.

5 Responses
  1. Neko D. 13 Says:

    k.sue! kita pun teruja baca entri u ni ;p syoknye syoknye syoknye!! wuwuwu impian nak merasa konsert kak ella masih belum terlaksana ni. xdpt amik gamba dgn dia ke?


  2. alfiesyahril Says:

    hahaha! aku tak puas konsert ni,sebab tak boleh headbanging,tapi nak buat mcm mane kan,lagu pun tak headbanging,tapi tetap keras!!!! memang awie dan ella berada di dalam kelas mereka yang tersendiri...kalau anda kate faizal tahir itu rock,maknenye anda ini bukan rockers...hehehe!


  3. milahhasan Says:

    saye kate awie and ella rock! faizal tahir tak rock pon. biasa2 jeh. ;p

    p/s: post ini sangat mengujakan saya!


  4. alfiesyahril Says:

    post ni membuatkan aku nak g konsert black metal pulak,hahaha!


  5. Cinta Sufie Says:

    odah- tak dapat bergambo dengan Ella pun. takde sesi otograp pun. sedikit kecewa tang tu.

    alfie- faizal tahir tak rock langsung!!!! (dengan nada keras)

    milah- kalau berada di konsert tu, lagi teruja.hehe


Jarimu menulis