Buatmu Sahabat
 Assalamualaikum.

Percayalah wahai sahabat, setiap orang ada masalahnya yang tersendiri. Allah menguji seseorang itu dengan berbagai ujian sama ada Allah hendak menambah iman kita atau hendak menguji sejauh mana keimanan kita. Sebab dari sesuatu ujian itulah yang membuka mata hati kita, dan mendidik diri kita agar tidak  mudah berputus asa dalam menjalani kehidupan yang penuh dengan ranjau dan onak duri. Dengan ujian dan dugaan juga lah  yang dapat mematangkan diri kita yang kadang kala alpa dengan dunia fana ini.

Sahabatku,
Waktu ini tentu kamu sedang di rundung kesedihan. Waktu dimana kamu agak rapuh dengan ujian kehidupan.
Namun Sahabat, Ada sesuatu yang aku kagumi tentang dirimu. Kamu seorang yang tabah walaupun diuji berkali-kali. Tabah dan redha dengan ujian. Kamu tampak kuat dan masih mampu mengukir senyum untuk menutupi seribu kelukaan di hati. Kadang-kala kamu bergelak tawa walau hakikat nya hati mu sedang menangisi akan sesuatu.

Namun tawa mu itu masih tidak mampu menutupi kesedihan, akhirnya terhambur jua titisan-titisan dari mata. Dan tanpa sedar aku turut menangisi akan kesedihanmu. Cubit peha kiri, masakan peha kanan tidak terasa bukan? Maaf kan aku sahabat, kerana tidak berada di sampingmu tatkala kau memerlukan. aku hanya mampu mendengar dan memberi sedikit kata-kata agar kau meneruskan kehidupan.

Bila aku dapati orang yang aku sayang berada dalam kesusahan dan kesedihan, aku mahu berada disampingnya dan duduk di sebelahnya. Menenangkan dirinya. Memberi pelukan buat dirinya.
Aku relakan air matanya membasahi bahuku. Menangislah sahabat, luahkan segalanya...

Tapi kadang-kadang perkara tu mustahil bila jarak dan masa jadi halangan. Aku hanya mampu memohon kepada Allah, agar menjaga dan memberi kekuatan jiwa pada sahabat-sahabatku.

"Ya Allah, Ya Tuhanku, jagalah sahabatku ini dan jauhkan lah dirinya dari penderitaan"

Firman Allah SWT:
"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya"
                                                                                                                (Al-Baqarah: 286)


Sahabatmu,
Kak Sue
1 Response
  1. milah hasan Says:

    kadang2, kata2 ringkas daripada seorang kawan pon mampu membuat hati si kawan lega dan lebih tabah menghadapi semua dugaan. :)


Jarimu menulis