Ucapan Maaf
Memohon maaf dan sifat memaafkan kesalahan orang lain merupakan amalan yang sangat mulia. Secara tidak langsung, ia dapat menundukkan rasa angkuh dalam diri yang merasakan seolah-olah kita tidak pernah melakukan kesalahan dan bersalah, dan perasaan yang tidak bersedia memaafkan kesalahan orang lain.

Maka, jadikanlah bulan Syawal yang mulia ini sebagai titik permulaan anda membuka mata hati meminta maaf dan memaafkan dengan setulus hati. Moga tiada noda hitam yang bersarang di dalam hati. Lepaskan segala kemarahan dan dendam yang sering menghantui anda. Semoga anda tenang dalam melayari kehidupan ini.


Ya, benar dan ku akui jika hati dan raga sudah terluka, namun bekas luka dan calarnya tetap ada. Meminta maaf setara kita meminta jiwa seseorang, dan ia tidak semudah yang disangka. Namun, Ikhlaskan lah hati. Insya-Allah kita mampu.


Dan dikesempatan ini, diri ini menyusun sepuluh jari memohon kemaafan dan keampunan pada rakan-rakan dan yang mengenali diri ini seandainya diri ini pernah menyinggung, menyakiti hati samada dengan sedar atau tanpa sedar. Sesungguhnya diri ini hanya la manusia biasa dan insan hina di sisi Allah yang tidak pernah terlepas melakukan kesilapan dan kekhilafan..


Maaf dari hati.


Salam Aidilfitri dari Suhaida Mohamed.


p/s: Sangat sibuk sepanjang cuti raya ni, tak menang tangan. Raya tahun ini tetap disambut meriah dengan cara yang sederhana seperti tahun2 lalu.



0 Responses

Jarimu menulis