Kecewa
Saat ini yang aku rasa hanya kecewa dan marah.
kecewa bila tahu ada manusia yang tak habis-habis menghina dan memandang rendah pada manusia yang serba kekurangan. mungkin mereka rasa mereka terhebat.

Hebat? kau hebat dari segi ape? kemewahan? harta benda? wang ringgit? pangkat?
Persetan itu semua. aku tak heran.

Aku lahir dari keluarga yang serba kekurangan. namun aku mewah dengan kasih sayang. ya, kasih sayang.
walau pun tiada nya seorang ayah, namun tidak pernah terasa kekurangan kasih sayang. Seorang ibu sudah cukup melengkapi tanggungjawab sebagai seorang ibu dan ayah. Aku kagum dengan semangat ibu yang begitu tabah membesarkan kami sendirian.

Aku hairan, mengapa begitu mudah manusia menyebar fitnah yang mereka sendiri tidak pasti kebenarannya.
Tidak ada sedikit kekesalan pun di hati kecil. Malah seolah mereka berbangga dapat menjatuhkan maruah dan semangat insan yang difitnah. Mereka keji.

Ibu sentiasa berpesan..
"Kita insan teraniaya. Insya-Allah doa orang teraniaya dimakbulkan. jangan doakan yang buruk-buruk, tapi doalah semoga Allah tunjuk kan kebenarannya"
Baik mak..itu lah yang Uda amalkan, walau hati sakit.

Benarkah pepatah 'air dicincang tak akan putus'?

p/s: jauh disudut hati terselit perasaan benci. Semoga penyakit hati itu pergi....
1 Response
  1. ceksumolek's Says:

    banyak2 sabar ye kaksu :)


Jarimu menulis