Nilai sebuah pengorbanan
Perbualan ringkas antara aku dan seorang pegawai jabatan hutan yang baru dikenali...

"Kita kena percaya Qada dan Qadar. Untuk capai kejayaan mesti ada pengorbanan. Insya-Allah rezeki tu akan dibukakan untuk kita. Macam abang, da setahun setengah sambung degree tapi tawaran kerja datang, abang tinggalkan belajar dan ambil peluang yang ada. Alhamdulillah. Abang kerja, kahwin dan sekarang da ada 2 orang anak. Rezeki. Agaknya kalau abg tak ambil peluang ni, jalan hidup abg bukan macam ni"

Aku setuju dengan kata-kata nya.

Pengorbanan..
Adakah tindakan aku menolak tawaran melanjutkan pelajaran peringkat ijazah beberapa tahun dulu dinamakan sebuah pengorbanan? Jika itu adalah pengorbanan, mungkin sekarang ini adalah harga bagi pengorbanan itu. Aku bersyukur. Aku akui melanjutkan pelajaran ke peringkat lebih tinggi adalah impian yang ingin aku capai. dan untuk berkhidmat di sektor kerajaan juga adalah salah satu impian aku dan memenuhi harapan ibu.

Kekesalan..
Sedikit pun aku tidak kesal dengan tindakan itu. Aku menolak kerana masalah kewangan, kerana keinginan untuk membantu keluarga terutama ibu. Aku tak mahu membebankan insan yang aku sayang. Saat itu, kakak ku baru sahaja berhenti kerja, abang ku tak punya kerja yang kukuh dan gaji yang kecil, adikku pula sedang mencari arah hidup samada terus bekerja atau sambung belajar. Dan aku yang jalan hidup masih terumbang ambing tanpa arah tujuan...

"Anak mak kerja ya. bagi peluang kat adik sambung belajar"

Aku turuti tanpa bantahan. 2 tahun, pelbagai kerja yang aku lakukan dan cari. Dari Johor ke Melaka ke Kuala Lumpur dan balik semula ke Johor. Dari kerja pembantu rumah, pembantu jualan, kerja di restoran segera, kerani, guru ganti.. Tak penah aku kesalkan. Itu semua pengalaman berharga bagi aku dalam melayari kehidupan yang entah bila akan berakhir...

"Sue, dah confirm nanti sambung belajar tau"

Impian yang dulu pernah terkubur, Insya-Allah akan ku capai semula jika diberi peluang kedua..
Semoga doa dan harapan mereka sentiasa mengiringi diri ini dalam mengecap kejayaan di dunia dan di akhirat.. Insya-Allah.
0 Responses

Jarimu menulis