Mari menganyam
Salam Aidil Adha.

Curi-curi sedikit masa untuk update blog. Agak bz hari ini. Macam biasalah, tiap kali perayaan kalau tak pergi ke rumah saudara, mesti jadi "Orang Dapur". Tapi takpe, yang penting seronok kan.

Hari ni nak cerita tentang seronoknya bila kita dapat pelajari dan buat sesuatu perkara yang berkaitan dengan kemahiran seorang wanita di dapur. hehe. Biasalah, bila pertama kali buat sesuatu perkara mesti rasa nak heboh seantero dunia. :p kalau dah mahir atau selalu buat, orang tak kan heboh2 pun. kan? hehe. ah, tipikal! (ada juga orang yang kalau tentang buat amal ibadah, juga mahu heboh. owh, ini patut senyap2 je, itu antara Dia dan Allah-tak perlu menunjuk)

Ok. Ini tentang buat KETUPAT. Maklumlah selama ni hanya melihat Emak dan Kaklong buat. tapi kali ni dapat buat sendiri. Macam satu kepuasan dalam diri seorang wanita. Korang memang da mahir? Tahniah. Aku baru saja belajar mengayam beberapa bulan lepas semasa pejabat buat jamuan hari raya. Seorang rakan yang mengajar cara-cara mengayam. Terima kasih teman. :)

Ini masa belajar mengayam pada 18-9-2011 di Kepong. Tengok muka,seronok betul berjaya buat.


Bila di imbas waktu yang telah lama berlalu, saban tahun aku minta dan belajar dari kakak ku cara mengayam, namun disebabkan kakak ku seorang yang agak tegas dan garang, jadi aku tak mahu belajar lagi. mungkin aku punya hati yang kecil. jadi nak ajar, nak di tegur perlu dengan cara yang lembut. lebih mudah untuk di bentuk berbanding dengan cara marah dan keras, mesti tak jalan. Tapi malam aritu, kaklong ajar cara mengayam yang lebih mudah untuk diingati. Terima kasih kaklong. Sekarang memang da boleh take over tugasan tahunan kaklong. Serius ni. hehe

Lagi 1, tanpa disedari, sekarang dah tahu buat 3 jenis ketupat. Ketupat sate, ketupat bawang dan ketupat pasar. Malam waktu sedang mengayam, mak sempat ajar cara mengayam ketupat pasar. sekali ajar terus dapat. hehe! Mak seronok betul. Katanya. anak dara dia ni tahu buat macam-macam kerja wanita dan dah boleh kawen. owh, tak mak. banyak lagi kemahiran wanita yang perlu dipelajari.

kat bawah ni gamba semasa proses mengayam.

Ni mengayam betul2. bukan lakonan. hehe. Buat kerja di ruang depan.
Baru siap separuh. banyak lagi tak di anyam.


Ni lah dia hasil 3 jenis ketupat. Dari kiri Ketupat Bawang, Ketupat Pasar, Ketupat Sate

Keinginan nak belajar mengayam ni semakin membara sebab, dengar seorang rakan, katanya keluarganya tak pernah anyam ketupat, malah hanya beli yang dah siap anyam atau dah siap rebus di kedai. Dan aku rasa tak best dan khuatir raya ku nanti jadi begitu. Macam tiada erti bagiku. Aku sudah terbiasa dan perlu ada aroma ketupat tiap kali perayaan tiba. Selagi ada khudrat, ketupat pasti akan dianyam. Insya-Allah.

Jadi, wanita-wanita, marilah memantapkan kemahiran-kemahiran sebagai seorang wanita sejati. tak rugi pun. hehe.

Hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih. kan?
2 Responses
  1. elliashah Says:

    ajar i wat ketupat sufeh, i learned for years tak pernah dapat pun, always halfway.hehe


  2. Ninie Narnia Says:

    kaksu, i tau wat ketupat bawang jek..eh,sbenanye i kompius..ktupat bawang ato ktupat jantung..tu pon jenuh nak ingatkan cara buatnya masa majlis hari raye opis aritu..sbb wat setaun tak sekali, slalu lupe..ketupat sate mase zaman kanak-kanak dlu i penah tau buat.jiran sebelah umah ajor..hehe!


Jarimu menulis